سیاستها، برنامه ها، فعالیتها، وظایف و ساختار حوزه سنجش وارزشیابی مهارت
ارزشیابی را كه فرآیند جمع آوری منظم و هدف دار اطلاعات و استفاده از اطلاعات برای قضاوت در مورد كارآموزان و درس و در نهایت تصمیم گیری و اقدام عملی در مورد پدیده مورد بررسی تعریف می كنند، یكی از محورهای فعالیتی سازمان است كه در واقع شاخص ارزیابی توانایی آموزشهای اجراشده و مهارت كسب شده می باشد، تعیین صلاحیت حرفه ای معمو لا در دو مرحله كتبی (نظری) و عملی بعمل می آید و كسانیكه در آزمون كتبی توفیق یابند، حق شركت در آزمون عملی را نیز خواهند داشت .
آزمون صلاحیت حرفه ای از كلیه آموزش دیدگان در مراكز آموزشی سازمان و آموزشگاههای آزاد و هر فردی كه متقاضی تعیین مهارت فنی باشد، صورت می پذیرد .
♦ سیاستها :
1. حفظ كرامت و ارزش انسانی و پاسخگو بودن به انتظارات مردم ، نیازهای جامعه و رضایت ارباب رجوع
2. كاهش فاصله سطح دانش و مهارت نیروی كار كشور با سطح استانداردهای ملی و جهانی .
3. ارزیابی نیروی كار مطابق با استاندارد های بین المللی .
4. . مشاركت صاحبان صنایع درسنجش و ارزشیابی مهارت کارآموزان و نیروی کار
5. شناسایی نیروهای مستعد وخلاق وایجاد زمینه رشد وتعالی آنان درمراكز آموزشی وحمایت و پشتیبانی شغلی از آنان.
6. ارتقاء سطح آزمونگران از طریق آموزش آنان .
7. ایجاد ساختاروتشكیلات اجرایی مناسب حوزه ستادی و واحد های صف.
8. ایجاد ، تكمیل و توسعه مراكز سنجش مهارت متمركز كشوری با استانداردهای قابل قبول (TEST CENTER) .
6. طراحی , استانداردسازی و اشاعه ابزارها و معیارهای سنجش مهارت .
7. آموزش مداوم نیروی انسانی آزمونگر.
8. افزایش انضباط اجرایی .
9. گسترش نظارت برفعالیتهای سنجش وارزشیابی .
♦ برنامه ها :
♦ اختصاص صندوق پستی برای اداره كل ارزشیابی مهارت كارآموزان ونیروی كار .
♦ بازنگری در آئین نامهها و ضوابط ارزشیابی در راستای تسهیل امور و كاهش مكاتبات.
♦ ایجاد سایت سنجش واعلام نتیجه 48 ساعت پس از اجرای هرآزمون برای بهرهبرداری شركت كنندگان درهرآزمون درسراسر كشور.
♦ توزیع پرونده ها و مدارك سالهای گذشته مربوط به هراستان در راستای سیاست تمركز زدایی و فراهم كردن زمینه پاسخگویی سریع تر به ارباب رجوع .
♦ اقدام جهت كاهش خدمت نظام وظیفه عمومی (حداكثر 3 ماه ) یا برخورداری از امتیاز برای مشمولینی كه دارای گواهی نامه مهارت دررشته های خاص میباشد از طریق مبادی ذیربط تا ازاین طریق زمینه رونق آموزشهای فنیوحرفهای و توسعه دانش مهارتی دركشور فراهم گردد.
♦ ثبت نام از داوطلبان مدیریت و مربیگری براساس توزیع دفترچه آزمون درسراسر كشور در راستای تأمین نیازهای شغلی منطقه ای .
♦ برنامه ریزی برای پرداخت به موقع حق الزحمه مناسب به طراحان سؤال وعوامل مؤثر درامر سنجش وارزشیابی.
♦ مطالعه و تحقیق در خصوص سیستم های اجرایی آزمون و ارزشیابی در كشورهای صنعتی پیشرفته .
♦ اجرای آزمونهای تكوینی (تدریجی) در استانها برای مقایسه میزان انطباق آموزش با مفاد استانداردها و اهداف آموزشی .
♦ اجرای آزمونهای استاندارد از طریق ارتقاء سطح كیفی سؤالات و حركت به سوی طراحی سؤالات علمی - کاربردی (دانش فنی ) به جای سؤالات ذهنی .
♦ تجزیه و تحلیل نتایج آزمونها و انعكاس نقاط قوت و ضعف پس از اجرای آن به استانها برای آگاهی و رفع نواقص و بهبود وضعیت
♦ برنامه ریزی جهت اجرای 5% از آزمونهای کار آموزان و نیروی کار به صورت هماهنگ از سوی این اداره كل درمراكز آموزش فنی و حرفه ای ( اعم از دولتی ، آموزشگاههای آزاد و شاخه كاردانش).
♦ ارتقاء سطح علمی آزمونگران از طریق آموزش آنان .
♦ اجرای پروژه های سنجش و ارزشیابی فراملی و مسابقات ملی مهارت.
♦ ارتقاء سطح معیارهای سنجش و ارزشیابی مهارت مطابق با استاندارد های بین المللی .
♦ اجرای آزمون الکترونیکی به صورت مرحله ای
♦ استفا ده از متخصصان و صاحبان صنایع در تهیه پروژه های سنجش و ارزشیابی مهارت .
♦ تعامل با متخصصان و صاحبان صنایع به منظور مشارکت در برگزاری و نظارت برآزمونهای مرتبط با صنایع آنان .
♦ شناسایی و جذب افراد متعهد و متخصص مراكز آموزشی ، دانشگاهها ، صنعت و صنوف به عنوان آزمونگر ، ناظر و طراح پروژه
♦ ایجاد بانك اطلاعات برای ناظران ، آزمونگران و طراحان پروژه .
♦ آموزش ناظران قابل اعتماد و توانمند برای ارتقاء سطح نظارت بر اجرای آزمونها .
♦ تهیه دستورالعمل جامع برای ناظران اعزامی به استانها .
♦ تهیه ضوابط و اعمال آن در استفاده از آزمونگران توانمند.
♦ آشنایی آزمونگران با جدید ترین متد های ارزشیابی از طریق آموزش آنان .
♦ آموزش نیروی انسانی مستقر در اداره كل و پرسنل آزمون در استانها.
♦ برگزاری گردهمایی قطبی به منظور تبادل نظر و استفاده استانها از تجارب یکدیگر.
♦ مهندسی مجدد در ساختار اداره كل ارزشیابی (ستاد - صف)
♦ سازماندهی مجدد کارکنان براساس تشكیلات جدید .
♦ تلاش و پی گیری در خصوص استقلال وظیفه مسئولان آزمون مناطق.
♦ تلاش و پی گیری در خصوص ارتقاء سطح سازمانی مسئولان آزمون مناطق .
♦ ایجاد ، تكمیل و گسترش مراكز سنجش مهارت متمركز كشوری مطابق با استانداردهای قابل قبول (TEST CENTER) .
♦ هدایت و نظارت بر برگزاری آزمونهای سنجش و ارزشیابی مهارت دراین مراکز.
♦ ایجاد بانك سؤال رایانه ای .
♦ اصلاح سؤالات موجود برای ورود به بانك سؤال با مشاركت طراحان سؤال و مربیان مستقر در تهران و استانها و نخبگان صنعت و صنوف
♦ استانداردسازی سؤالات بانك سؤال برمبنای استانداردهای نوین .
♦ تهیه و تدوین دستورالعملها و شیوه های نوین اجرایی با توجه به ضوابط و مقررات مربوط به آنها.
♦ نظارت بر اجرا ی دقیق و صحیح ضوابط و مقررات در کلیه فعالیتها .
♦ نظارت بر اجرای دقیق و صحیح و به موقع ضوابط و مقررات ، آیین نامه ها ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها در کلیه مراحل .
♦ بررسی و ارزیابی عملکرد واحد های تابعه به منظور تشخیص تعیین نقاط قوت ضعف و ارائه دستورالعملها و شیوه اجرایی برای بهبود نارسایی ها.
♦ اعزام ناظران قابل اعتماد و توانمند برای ارتقاء سطح نظارت بر اجرای آزمونها .
♦ آزمون :
آزمون وسیله و یا ابزاری است كه آزمودن را ممكن می سازد، آزمون تنها وسیله اندازه گیری وسنجش آموزشی نیست، بلكه می توان از آن به عنوان معروفترین ابزار یاد كرد . آزمون ها انواع مختلفی دارند و لازم است آزمونگر با توجه به ماهیت سنجیدنی و هدف سنجش و دقت مورد نیاز، از نظر زمان از بین آنها ، آزمون مناسبی راانتخاب نماید.
♦ آزمون عملی :
آزمونی است كه یادگیرنده میزان یادگیری و تغییر رفتار مربوط به یادگیری را در قالب پروژه معین به صورت عملی ارایه می دهد. كلیه آزمونهای عملی توسط دو نفر آزمونگر واجد شرایط برگزار می گردد و نمره عملی كارآموز میانگین نمرات این دو آزمونگر می باشد .
♦ آزمون كتبی :
در این آزمون، پاسخ های آزمون شوندگان به صورت كتبی و نوشتاری ارایه می شود.در آزمون های كتبی نوشتاری، آزمون شونده پاسخهای خود رادر قالب واژه ها، جمله ها و عبارات كتبی ارایه می دهد و در آزمون های انتخابی آزمون شوندگان از بین پاسخهای پیشنهادی یكی راانتخاب می كند. آزمون های كتبی درسازمان با سوالات چهار گزینه ای طراحی و اجرامی شود .
♦ آزمون شفاهی :
آزمونی است كه پاسخ آن به صورت كلامی و شفاهی ارایه می شود.در آزمون شفاهی پاسخ كتبی مطرح نیست. در رفتارسنجی از طریق آزمون شفاهی سنجش كلیه ابعاد رفتار امكان پذیر می شود.
♦ آزمون ادواری :
به آزمون هایی كه در زمان های متناوب و برحسب نیاز استان برای متقاضیانی كه مهارت لازم را به صورت خودآموز، استاد- شاگردی و... كسب كرده اند برگزار می شود، آزمون ادواری می گویند.
♦ صلاحیت حرفه ای :
مجموعه توانایی ها ، شایستگی ها و مهارت های موردنیاز یك فرد برای احراز یك شغل در بازار كار را صلاحیت حرفه ای گویند .
♦ كارگاه سنجش مهارت :
واحد اجرائی است كه بر حسب رشته و حرفه های آموزشی در سطح شهرستان ، آزمونها در آنجا برگزار می شود . این كارگاه ها می توانند در مراكزسنجش مهارت، مراكز آموزش فنی و حرفه ای سازمان (كه ممكن است با تغییركاربری، استفاده دومنظوره ویا ایجاد فضا و امكانات ناشی از چیدمان جدید در كارگاه های آموزشی حاصل شود) ، آموزشگاه های آزاد واجد شرایط ، صنایع و صنوف باشد كه توسط واحد سنجش مهارت انتخاب می شود .
♦ مركزسنجش مهارت :
واحد اجرایی است متشكل از چند كارگاه سنجش مهارت كه حسب رشته و حرفه های آموزشی درسطح شهرستان ایجاد و آزمون های سنجش مهارت در آنجا برگزارمی شود .
♦ ستاد ارزشیابی مهارت :
ستادی است كه به منظور برنامه ریزی ، تصمیم گیری ، ساماندهی و هماهنگی و نظارت بر حسن انجام امور مربوط به سنجش و ارزشیابی مهارت استان و یا شهرستان تشكیل می شود . رئیس این ستاد در استان مدیر كل و در شهرستان مسئول واحد سنجش می باشد .
♦ تركیب اعضای ستاد ارزشیابی مهارت استان :
تركیب اعضای ستاد ارزشیابی مهارت استان عبارتنداز: مدیر كل (رئیس )، رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت (دبیر)، معاون آموزش یا مسئول آموزش استان به انتخاب رئیس ستاد، معاون اداری و پشتیبانی، نماینده حراست ، رئیس اداره موسسات كار آموزی آزاد، یك نفر(موسس یامدیر) از آموزشگاه های فنی وحرفه ای آزاد به انتخاب مدیركل استان، نماینده مجمع صنفی استان ، یك نفر از روسای مراكز و یك نفر از مسئولین واحد سنجش (مسئولین آزمون) شهرستان به پیشنهاد رئیس اداره سنجش و ارزشیابی مهارت استان كه امور مربوط به برگزاری آزمونهای استان را هماهنگ خواهد نمود.
♦ تركیب ستاد ارزشیابی مهارت شهرستان :
رئیس مركز آموزش فنی وحرفه ای (معین) ، مسئول واحد سنجش مهار ت شهرستان، نماینده ی حراست ، نماینده آموزشگاههای فنی وحرفه ای آزاد شهرستان ، مسئول آموزش مركز، نماینده مربیان و عامل ذیحساب می باشدكه امور مربوط به آزمون های شهرستان را هماهنگ می نماید.
♦ اداره سنجش و ارزشیابی مهارت استان :
واحد اداری است كه كلیه مراحل برنامه ریزی، نظارت و اجرای آزمونهای تئوری و عملی مهارت استان را ساماندهی و هدایت می كند .
♦ مواردی از شرح وظایف اداره سنجش و ارزشیابی مهارت :
♦ ارتباط مستمر و همکاری مداوم با دفتر ارزشیابی مهارت ستاد مرکزی بمنظور هماهنگی و اطلاع از آخرین برنامه ها ، سیاستها و دستورالعملهای صادره در خصوص سنجش و ارزشیابی مهارت کارآموزان و مهارت جویان.
♦ ایجاد زمینه همکاری مناسب و فراهم نمودن تسهیلات لازم بمنظور انجام امور مربوط به برگزاری آزمون ها و سنجش مهارت
♦ کنترل و نظارت بر حسن اجرای آزمون ها و سنجش مهارتهای مراکز آموشی بمنظور تطابق با ضوابط و مقررات و رعایت استاندارها و جزوات آموزشی تدوین شده.
♦ ایجاد زمینه مناسب و فراهم آوردن تسهیلات لازم و منطبق بر رعایت اصول حفاظت و نگهداری از سوالات آزمون و فرم گواهی نامه ها در جهت جلوگیری از بروز هر گونه فساد.
♦ صدور گواهینامه های مهارت با رعایت اصول حفاظت و نگهداری و طبق ضوابط و مقررات ذیربط.
♦ بررسی و انجام امور مربوط به نظارت بر اجرای قوانین ، ضوابط و مقررات و دستورالعملهای سازمان در خصوص آزمون و سنجش مهارتهای مورد عمل.
♦ انجام امور مربوط به اجرای برنامه های سنجش و ارزشیابی مهارت در سطح استان و نظارت بر اجرای آزمون از کارآموزان آموزش دیده در موسسات کارآموزی آزاد.
♦ ایجاد زمینه همکاری مناسب با ادارات آموزش و پرورش نواحی استان ، جهت برگزاری آزمونهای کتبی و عملی در حد مقدورات اداره کل و اداره سنجش و ارزشیابی مهارت
♦ ایجاد زمینه مناسب جهت برگزاری آزمونهای کتبی و عملی کارگران صنعت ساختمان بصورت مستمر و طبق ضوابط مربوطه.
♦ ایجاد زمینه مناسب و فراهم آوردن تسهیلات لازم جهت طراحی سوال و پروژه
♦ صدور ابلاغ جهت کلیه طراحان سوال و پروژه و ناظران اعزامی از سوی اداره سنجش جهت نظارت بر آزمونهای کتبی و عملی.
♦ انجام امور مربوط به برگزاری مسابقات ملی مهارت
♦ انجام سایرامور مربوطه
|